Morgenmøde
Situationen
Lederen snakker med Pablo og Nikita inden gruppens morgenmøde. Nikita er ny i firmaet og skal læres op. Pablo er en erfaren medarbejder, og han skal være ansvarlig for Nikitas oplæring.




Godmorgen med jer.

Godmorgen Pia.

Nikita, det her er Pablo, det er ham, der skal lære dig op i dag.

Hej, jeg hedder Nikita.

Hej, jeg hedder Pablo, velkommen til firmaet.

Tak skal du have, Pablo.

Pablo, du skal lære Nikita op, og I kan bare tage det stille og roligt i dag.
Det er vigtigt, at Nikita lærer arbejdet grundigt fra starten.

Okay. Men har vi så færre opgaver i dag?

Ja, jeg får Maya til at tage førstesalen, så skal I kun tage kontorerne, køkkenet og toiletterne i stueetagen.

Fint. Så har vi mere tid til, at jeg kan vise dig det hele, og du kan stille spørgsmål.

Det lyder godt.

Ja, så I starter med at gennemgå vognen, og får fyldt op med, hvad I får brug for.
Og så kan I også lige gå ud og finde en uniform til Nikita.

Ja, det starter vi med.

Men der er lige et par ting, som vi skal snakke om, fordi der er kommet nogle klager fra kunderne her på adressen.

Nå. Er det mig, de har klaget over?

Nej, det er ikke lige præcis dig, men der er nogle ting, som vi skal være ekstra opmærksomme på fremadrettet.

Ja, okay. Det er også godt, at Nikita er med, så hun får det med fra starten.

Den ene ting, som vi hører fra kontorpersonalet er, at der er beskidt bagved dørene.

Nå, okay.

Ja, så det er altså vigtigt, at I kommer ordentligt om bag alle dørene, både på kontorerne, toiletterne og i køkkenet.

Okay, det husker jeg.

Godt. Og så er der en anden ting, som vi hører fra kunderne, og det er, at
skrivebordene ikke bliver gjort ordentligt rent.

Ja, altså, selvfølgelig skal skrivebordene være rene, men vi har også tit det
problem, at kontorpersonalet lader forskellige ting ligge på skrivebordet, og så er det jo svært at komme til.

Ja, det er ofte et problem. Og vi har gjort dem opmærksomme på det.

Men kan vi ikke bare flytte deres ting for bedre at kunne komme til?

Nej, det gør man ikke. Man må ikke flytte rundt på kundens ting.

Nej, det er rigtigt, hvad Pablo siger. Der er flere grunde til, at vi simpelhen aldrig rører ved folks ejendele.
Dels risikerer vi at få klager fra kunderne, fordi fx vigtige papirer ikke ligger som de blev efterladt dagen før, og dels kan vi også komme til at ødelægge noget, og så skal vi jo erstatte det.

Ja, så hvis der ligger noget i vejen på skrivebordet, så nøjes du bare med at gøre rent udenom det, de steder, hvor du kan komme til med kluden. Det viser jeg dig når vi går i gang.

Okay.

Er der mere, vi skal være særligt opmærksomme på.

Ja, der var lige en ting til. Papirkurve og skraldestativer skal vaskes ned med en fugtig klud. De har en tendens til at blive nussede. Men hvis vi lige kører en klud over dem hver gang, så holder de sig rene.

Okay, det er modtaget.

Godt. Jamen så er der vist bare tilbage at sige “god
arbejdslyst” til jer, og god dag.

Tak, og i lige måde.

Vi ses i morgen, Pia.

Ja, det gør vi.